19 Ağustos 2016 Cuma

Şiir Okumaları

Herkese merhabalar ! Ağustos ayı içinde bir şiir okuma sevdasına tutuldum. Şiire pek uzak biriyim. En son lisede falan okumuşumdur. Şiiri pek sevemedim hala. Daha çok ikinci yenicilerden okumuşum.



 Okuduğum kitaplar ve sevdiğim dizeler hakkında şöyle kısaca bir derleme hazırladım. Buyrunuz:

Cemal Süreya-Üvercinka


Ay sessiz sedasız bir çingenedir 
İnan ol başımı alır giderim 
Ama nereye gidebilir 
O da ayrı mesele...
~~~~~~~~
Bunu pek sevdiğimi söyleyemem. 

Cemal Süreyanın bir kitabını sevemeyince ısrar ettim. Bu adamın bu kadar seveni var, bu kadar okuyanı var. Demek bu kitap bana hitap etmedi diye düşündüm. Ve Üstü Kalsın'ı okudum.

Cemal Süreya-Üstü Kalsın

Her şeyin fazlası zararlıdır ya,
Fazla şiirden öldü Edip Cansever.
~~~~~~
Kuşlar toplanmış göçüyorlar
Keşke yalnız bunun için sevseydim seni.
~~~~~~
Hayat kısa,
Kuşlar uçuyor.
~~~~~~
Sana gelince, ah sen yok musun sen
Bir daha raslar mıyım sana
Günlerin ne getireceği bilinmez ki
~~~~~~
"Biliyorsun ben hangi şehirdeysem
Yalnızlığın başkenti orası."
~~~~~~
Yemek yemek üstüne ne düşünürsünüz bilmem
Ama kahvaltının mutlulukla bir ilgisi olmalı.
~~~~~~
"...Küçük bir kitaptır yaşamak, elinde tutmaya yarar..."

Edip Cansever-Ben Ruhi Bey Nasılım

Okuduğum şiir kitapları içinde en çok sevdiğim bu oldu. Biraz hikaye gibi anlatımının da etkisi vardı. Bütün bir kitap Ruhi Bey'in hayatını anlatıyor.

Çünkü insan yalnızken katettiği yollardan 
Ne zaman geri dönse yeni bir haber getirir.
~~~~~
Sevimsiz bir lunaparkta
Kimsesiz bir atlıkarıncaydım.
~~~~
Niye ölmemeli öyleyse
Yaşamak mutlu bir devinimse.
~~~~
Her insan biraz ölüdür
Biz de biraz ölüyüz.

Turgut Uyar-Göğe Bakma Durağı

Bana göre kitaptaki en güzel şiir göğe bakma durağı idi. Gerçekten çok anlamlı bir şiir. Bu şiir okumaları esnasında şöyle bir şey fark ettim. Şairlerin genelde en ünlü şiirleri, anlamlı şiirler. Böyle bir genelleme yapmak ne kadar doğru bilmiyorum ama. Edip Cansever'in şiirleri de diğerlerine göre daha anlamlı.

İkimiz birden sevinebiliriz göğe bakalım
Şu kaçamak ışıklardan şu şeker kamışlarından
Bebe dişlerinden güneşlerden yaban otlarından
Durmadan harcadığım şu gözlerimi al kurtar
Şu aranıp duran korkak ellerimi tut
Bu evleri atla bu evleri de bunları da
Göğe bakalım

Dörtlü arasındaki ilişkiyi de şöyle özetleyelim. Bahsetmemiş olmayalım :D

tamam tamam kızmayın
Attila İlhan'a geçiyorum

Attila İlhan-Elde Var Hüzün

" yaşlılar öldü 
gençler yaşlanıyor 
bebekler doğacak 
her an kendini yenilemektedir
yeryüzünde insan "
~~~~~
ah nerde gençliğimiz
sahilde savruluşları başıboş dalgaların
yeri göğü çınlatan tumturaklı gazeller
elde var hüzün

hayat zamanda iz bırakmaz
bir boşluğa düşersin bir boşluktan
birikip yeniden sıçramak için
elde var hüzün
~~~~~

Böyle işte, unuttuklarım olabilir. Sonuç olarak şiir okumak kafa dağıtmak ve rahatlamak için etkili bir yolmuş, bunu öğrendim :)


6 yorum :

  1. Merhabalar. Evet dediginiz gibi siir bazen kafa dagitmak icin guzel bir yontem. Bence siir insanin ruhunu kesinlikle dinlendiriyor. Siir seven biri olarak Ozdemir Asaf ve Sezai Karakoc okumanizi da oneririm. Ozdemir Asaf'a dair blogumda ben de bi yazi paylasmistim hatta. Inceleyebilirsiniz. Bir de Sezai Karakoc - Mona Rosa hikayesiyle birlikte muhtesem bir siirdir. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba hoş geldiniz. Mona Rosa sevdiğim şiirlerden biridir. Sizin yazınıza da göz atacağım :)

      Sil
  2. Merhaba,

    Şiirin farklı bir yanı var. İnsan kendini ona karşı başta uzak hissedebiliyor. Bazen sevilemeyebiliyor şiirler... Bazen de sonradan sevgi duyulabiliyor. Kimisi şiirden nefret ettiğini sanki iyi özellikleri arasında sayıyor. Bir başkası şiirsiz yaşayamayacağını söylüyor. Ama galiba biraz alışınca ona, onsuz da yapılamıyor. Üstelik şiir sevmek için bütün şairlerin bütün şiirlerini bilmeye de gerek yok; mesela sadece bir şiirle bile şiirler sevilebiliyor. Bir şiir her okunuşta farklı hisleri ortaya çıkarabiliyor. Veya bir şiir her okunuşunda öyle benzer ve güçlü duyguları çağırabiliyor ki bunun için bile okunmaya değiyor... Şiir antolojilerinden edinmek ve arada bakmak güzel olabilir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, tam da şiir gibi konuştunuz. Bu yorumunuzu çerçeveletip assak mı ne yapsak. Dediğim gibi ben şiire biraz uzağım ama en azından sevdiğim,sevebileceğim şairleri ve şiirleri belirlemeye çalışıyorum :)

      Sil
  3. Şiir deyince Nazım ın yeri başka yalnız o caps sonraki caps fena kopardı beni :D Seçtiğin şiirler de derin olmuş bu arada.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...