18 Nisan 2017 Salı

Atuan Mezarları - Yerdeniz 2 | Kitap Yorumu

"Atuan Mezarları'nın konusu tek kelimeyle söylemek gerekirse cinselliktir. Kitapta bir sürü simge var, tabii ki yazarken bunları bilinçli bir şekilde çözümlemedim; bu simgelerin hepsi cinsel simgeler olarak okunabilir. Daha açık söylemek gerekirse kitabı bir kadının büyümesi olarak okuyabilirsiniz. Temalar, doğum, yeniden doğum, yıkım ve özgürlük." diyor Ursula. Fakat kitabın içeriğine baktığınızda hiçbir cinsellik yok. Çok dikkatli okuduğunuzda fark edebileceğiniz bazı simgeler var. Daha çok bir kızın kendi seçimlerini yaparak, kendi yolculuğuna çıkması diyebiliriz.


Atuan Mezarları Yerdeniz Serisi'nin 2.kitabı. Tenar (Arha) rahibenin öldüğü gün doğan bir kızdır. Geleneğe göre rahibe öldüğü gün doğan kız yeni rahibe olacaktır. Çünkü rahibenin reenkarne olduğuna inanılır. Tenar, herkesin kendisine gösterdiği saygı ve itibar nedeniyle kendini beğenmiş biri olmuştur. Atuan Mezarları'nda karşılaştığı bir büyücü hayatını değiştirecektir.

Öncelikle Atuan Mezarları ilk kitaba göre yavaş ilerliyor. Bende sanki durgun bir denizin kıyısında oturmuş öylece düşünüyormuşum gibi bir his uyandırdı. Nasıl desem bazı kitapların durgun olması insana bir rahatlık verir, heyecanlanman, hızlı okuman ya da kovalaman gereken bir şeyler yoktur. Yavaşça okursun fakat bu yavaşlık seni kitaptan da koparmaz ya, işte öyle. Atuan Mezarları bir büyüme hikayesi. Bu büyüme daha çok Arha'nın kendi sınırları dışına çıkarak, ona doğru olarak gösterilen değerleri reddederek, değişimle gerçekleştirdiği bir büyüme. 

Büyücü ve Arha'nın arasındaki ilişkiyi sevdim. Ne olduğu belirsiz, tuhaf bir ilişkiydi aslında.Kitabın çoğu labirentlerde, karanlık yerlerde geçiyor. Klostrofobisi olanlara bir uyarı olsun diyorum. Hayal gücünüz çok genişse rahatsızlanabilirsiniz. 

Kitaptaki simgeler
İçimdeki Robert Langdon'ı dışarı çıkardım ve anladığım kadarıyla kitaptaki simgelerden bahsedeceğim. Öncelikle alt mezarın  rahim olduğunu düşünüyorum. Alt mezar gizli bir yerdi ve sadece başrahibe girebiliyordu. Ayrıca Arha büyücüyü de buraya sakladı. Labirent de beyne benziyor. 

Bu kısım spoiler içerebilir.
Kitabın benden bir tık eksik puan almasına neden olan şey Arha gibi bir kızın bir erkeğin dediği her şeye inanması ve yaşadığı değişimin o erkek sayesinde olmasıydı. Yani özgür olmak için bir erkeğe ihtiyacı olması hoşuma gitmedi. Bir kadının kendini tamamlaması için bir erkeğe ihtiyaç duyması gerektiği fikri ters düz edilseydi benim hoşuma giderdi. Bir de Manan'ın bu sonu haketmediğini düşünüyorum. Öyle iyi niyetli biri bu sonu haketmiyordu.

Alıntılar:
''Adam da deniz gibi kızın çok uzağındaydı.''

''Rahibe olmamayı ister miydin?'' ''İster miydim! Elbette! Bir domuz çobanıyla evlenip domuz çukurunda oturmayı tercih ederdim.''

''Şükürler olsun ki Kossil'e benzemiyorsun! Ama sen çok güçlüsün. Keşke ben de güçlü olsaydım. Ben sadece yemek yemesini seviyorum...''

''Öğrenmeye başladığı şey aslında özgürlüğün yüküydü. Özgürlük ağır bir yüktür, ruhun yüklenmesi gereken büyük ve garip bir sorumluluk. Kolay değildir. Verilen bir armağan değil, yapılan bir seçimdir; bu seçim de zor bir seçim olabilir. Yol, yukarıya ışığa doğru çıkar; ama yüklü yolcu oraya hiçbir zaman varamayabilir.''

''Affedin beni. Ey Efendilerim, ey isimsiz varlıklar, en eskiler, affedin beni, affedin beni ! '' diye bağırdı.Hiçbir cevap gelmedi. Hiçbir zaman cevap gelmemişti zaten.

''Kız adamı seyretti; onu ateşin ışığında, dağın alacakaranlığında seyrederken kalbinde hissettiklerini kimselere söyleyemezdi.''

''Bana görülmeye değer bir şey göstermemi söylemiştin. Ben de sana, seni gösterdim.''

''Adam hiçbir şey söylemedi; yüzü sakindi fakat özlerinde Arha'yı duygulandıran bir şey vardı: Bir keder, ihanete uğramış birinin bakışı.''
''Ve sonra, eğer bana ihtiyacın olursa, beni çağır. Gelirim. Beni çağırırsan, mezarımdan bile çıkar gelirim Tenar ! Ama seninle kalamam.'' 

Puanım:

4 yorum :

  1. Merak ettiğim bir seri lakin halen zaman bulamadım. İnşallah bu sene içerisinde okuyacağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seveceğini düşünüyorum, bildiğim kadarıyla fantastik seriler okuyorsun.

      Sil
  2. Yerdeniz serisi benim de merak ettiğim bir seri. Ama kitapları tek cilt halinde mi, yoksa teker teker mi alsam karar veremiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önce ilk kitabı al bence, beğenirsen ciltli alırsın :-)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...