16 Şubat 2017 Perşembe

Marie Curie : Radyoaktivitenin Keşfi | Kitap Yorumu

''Gördüğüm ve öğrendiğim her yeni şey beni çok mutlu ediyordu. Sanki yepyeni bir dünyaya, bilim dünyasına, adım atmıştım ve bu dünyayı artık özgürce keşfedebilme olanağına sahiptim.''
diyor Marie Sklodowska laboratuar ortamına yeni girdiği yıllarda.  
Popüler bilim ve biyografi türlerine dahil edilebilecek bir kitap Marie Curie Radyoaktivitenin Keşfi. Kitapta başta Marie Curie'nin hayatı olmak üzere, eşiyle nasıl tanıştığı, birlikte radyumu nasıl buldukları anlatılıyor. 

Marie daha çok küçükken Ruslar Polonya halkını asimile etmeye çalışmaktadır. Kadınlar üniversite eğitimi alamamaktadır. Ablası ve Marie ise okumaya kararlıdır. Bir anlaşmaya varırlar, önce Marie çalışarak yurtdışına okumaya giden ablasına para gönderecektir. Ablası meslek sahibi olunca Marie'yi okutacaktır. Marie bu amaçla yıllarca mürebbiyelik yapar, zengin çocuklarına özel dersler verir. Daha sonra eğitim sırası ona gelir. Eğitim almak için Fransa'ya gider. Genç ve zeki Marie artık hiç bir zaman kabul edilmediği ikinci memleketini bulmuştur.

Marie ve eşi o kadar zor şartlarda çalışmışlar ki, okurken şaşırdım. Bütün o kimyasal işlemleri, radyoaktif maddeleri derme çatma yerlerde keşfetmişler. Aynı zamanda Marie doktora derecesi alan ilk kadınlardan. Konferanslarda konuşma hakkı bile yok. 
İşin kötü tarafı Fransa da savaşa sürükleniyor. Savaş, yoksulluk, yok sayılma üçlüsü çevresinde gezen bir hayat...

Marie savaşta insanları tedavi etmek için kendi buluşlarını kullanmış. Aslında yaptığı bilimsel keşiflerin uygulamalarına da çalışmış. Bunun için insan anatomisi öğrenmiş. Normalde kendisi fizik ve kimya alanlarında çalışmış.
Marie aslında radyoaktivitenin yararları yanında zararlarının da farkında. Ne var ki laboratuarında bir türlü önlem alınmıyor. Bu durum tuhafıma gitti. Kitapta laboratuarında 2 kişinin öldüğü belirtiliyor. Bu ölümlere karşı bizden kaynaklı değil, gibi bir rapor yazılmış.  

Eğer siz de Marie Curie hakkında bilgiler edinmek istiyorsanız ve bu bilim insanının ne zorluklarla iki tane Nobel ödülü aldığını merak ediyorsanız bu kitabı okumalısınız.

Puanım:
Alıntılar:
''Gördüğüm ve öğrendiğim her yeni şey beni çok mutlu ediyordu. Sanki yepyeni bir dünyaya, bilim dünyasına, adım atmıştım ve bu dünyayı artık özgürce keşfedebilme olanağına sahiptim.''

Deney tüpleri ve kapsüller, karanlıkta kendiliğinden parlıyor ve Marie'nin "zayıf peri ışıkları" olarak tanımladığı ışıkları yayıyorlardı.

"Kimyayı bir kitaptan, okuyarak öğreniyorum. Bilgilerimin ne kadar sınırlı kaldığını tahmin edebilirsin ama başka ne yapabilirim ki, deneyler ya da uygulamalı çalışmalar yapabileceğim bir yerim yok.''




4 yorum :

  1. Aslında Marie Curie ilgimi çeken bir bilim insanı. Bu tarz kitaplarda çok fazla bilimsel terim vardır diye çekincelerim olduğundan okumaya pek yanaşmıyorum ama yorumundan sonra kitabı merak ettim şimdi ^-^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle hoş geldin. Bu kitapta pek bilimsel terim yok. Daha çok Marie'nin hayatına odaklanıyor, biyografi yanı ağır basıyor :-)

      Sil
  2. buluşlar, marie curie, bilgilendirici ve leziz bir kitaba benziyor. alıntıları da beğendim. sevgilerimle :)

    YanıtlaSil